17.9.14

Letovanje 2014. - Paralija Pantelejmon

Još jedno letovanje je obavljeno u najlepše doba godine - u prvoj polovini septembra.

Ovogodišnji cilj je ponovo bila Grčka, konkretno mestašce Paralia Panteleimonos (poznato i kao New Panteleimon, ali i New Panteleimon Beach i Kastro, zbog blizine tvrđave Platamon). Ovo mesto se nalazi u okrugu Pijerija na egejskoj obali, ispod Olimpa, a oko 100 km južno od Soluna i 30 km južno od Katerinija.

Naravno, i ovaj put smo pokušali da, jednim delom, idemo nekim manje uobičajenim putem. Za sledeću godinu je plan da, što je više moguće, izbegnemo auto-puteve, dok je ove godine marš-ruta bila sledeća: Beograd - Niš - Niška Banja - Gadžin Han i Zaplanje - Vlasinsko jezero, gde smo prespavali dve noći - povratak na auto-put kod Vladičinog Hana i dalje kroz Makedoniju i Grčku do Pantelejmona.

Pa, da krenemo

NIŠKA BANJA

Uh! Niška Banja je nekada očigledno bila lepo turističko mesto. O tome svedeče brojne vile, velike kuće i hoteli - na žalost, veliki broj njih je danas potpuno zapušten, pa čak i ruiniran. Centralna pešačka zona i veoma lep park sa potocima i mostićima su lepo renovirani, dok su mnoge zgrade oko njih jednostavno zaboravljene i prepuštene zubu vremena. Ko zna, možda bi neke od njih mogle da budu zgodna scenografija za horor filmove.

Posle kratkotrajnog predaha i šetnje po Niškoj Banji, nastavili smo dalje u pravcu Gadžinog Hana i Zaplanja.

ZAPLANJE

Zaplanje je relativno malo poznat kraj u Srbiji, koji obuhvata brdovitu kotlinu uz zapadne padine Suve planine. Ovaj geografski kraj se u velikoj meri poklapa sa teritorijom opštine Gadžin Han, na žalost jedne od najsiromašnijih u Srbiji. To siromaštvo, međutim, nije prepreka za prelepu prirodu, čistu vodu i vazduh, kao i ogromnu količinu zelenila na sve strane. Naravno, sama Suva planina nije baš previše zelena, inače ne bi bila... pa, Suva . Od Niške Banje, preko Gadžinog Hana i Donjeg Dušnika, pa sve do Vlasinskog jezera, put je u najvećem delu sasvim pristojnog kvaliteta, tako da je prijatna vožnja kroz prelepu prirodu zagarantovana.

VLASINSKO JEZERO

Vlasinsko jezero i čitav kraj oko njega predstavljaju idealno mesto za kratak boravak u prelepoj prirodi. Ne znam kakvo je jezero za kupanje (ja nisam ljubitelj kupanja u jezerima i rekama), ali je zato odlično za šetnju uz razuđene, zelene obale, ali i ka okolnim planinskim vrhovima. Mi smo na Vlasinskom jezeru ostali dva dana, pa smo jedan iskoristili za pešačenje u pravcu vrha Čemernik solidno obeleženom stazom. Nismo išli skroz do vrha, jer se u jednom trenutku nebo baš naoblačilo, pa nismo želeli da rizikujemo da nas nevreme uhvati na planini. Naravno, pogled na jezero i okolinu sa tih većih nadmorskih visina je fantastičan.

Šetnja uz samo jezero je takođe odlična za psihički odmor, dok je meni ipak najzanimljivije videti jezero rano ujutro, kada voda intenzivno isparava.

Evo i dve manje lepe stvari vezane za Vlasinsko jezero (i turizam u Srbiji uopšte):
1. Kako smo prošle godine boravili u hotelu "Narcis", želeli smo da i ove godine odsednemo u istoj sobi, pa smo je rezervisali dvadesetak dana pre početka odmora. Međutim, kad smo stigli tamo, prvo su hteli da nas "uguraju" u najmanju hotelsku sobu koju sam ikada video (sužena verzija bračnog kreveta gurnuta u ugao sobičuljka i po 40cm sobe sa dve strane tog kreveta, plus pogled u susedni zid hotela). Posle malo preganjanja, dobili smo sasvim pristojnu sobu, sa pogledom na jezero - sa terase te sobe je fotografisano jezero koje se "dimi".
2. Pitali smo lokalnog konobara u "Narcisu" da nam kaže gde se nalaze čuvena plutajuća ostrva. Njegov odgovor me je, blago rečeno, zapanjio. Pokazao nam je u pravcu dva prava ostrva (znači, ne tresetna plutajuća ostrva, već vrhove nekadašnjih brda) i rekao: "To su ta ostrva. Znate, ona uvek plutaju iznad vode!". Neverovatno

Put smo nastavili dalje kroz Makedoniju, uz samo jedno kratko zaustavljanje i bez većih gužvi na putu i granicama. Inače, put kroz Makedoniju velikim delom nije auto-put, tako da je često ograničenje od 90 km/h.

PARALIA PANTELEIMONOS

Nakon prilično brzog puta kroz Grčku, stižemo i na ovogodišnje odredište: Paralija Pantelejmon (ubuduće: PP).

Osnovne informacije: u pitanju je pre svega turističko mesto, što znači da van turističke sezone tamo živi vrlo malo (ili nimalo?) ljudi. Gradić obiluje zelenilom, pa izgleda lepše od mnogih suvljih delova Grčke. Severno od PP se nalaze Leptokarija i Skotina, južno su Platamon i Nei Pori. Ova mesta su veoma popularna među našim turistima, tako da ih tamo ima baš mnogo. U PPu ih takođe ima, ali ne u tom broju kao u Leptokariji i Nei Poriju. Sa kopnene strane, PP je okrenut ka Olimpu i okolnim manjim planinama i brdima.

Što se tiče glavnog razloga za posetu ovom mestu, odmah bismo naglasili da PP ima veoma dugačku plažu, koja se spaja sa plažom mesta Paralia Skotina. Ona je većim delom peščana, osim samog ulaza u more, koji je šljunkovit. Dakle, uz onu liniju gde more dodiruje obalu, postoji približno dva metra šljunka na samoj obali i dva metra u moru. Ostatak plaže i morskog dna je fin, sitan pesak.

Što se tiče dubine vode, ona relativno brzo raste, tako da je na nekih 5 metara od obale voda već duboka oko 2 metra, ali dalje od toga dubina raste znatno sporije. Voda je čista i veoma topla, a meduza i vodene trave nije bilo.

Mi smo bili smešteni u kući Garas. Ova kuća je veoma lepa, nedavno renovirana. Sobe su sasvim pristojne, tople vode ima uvek, a klima uređaj je uključen u cenu smeštaja. Svaka soba ima veliki frižider, TV (male dijagonale, samo grčki kanali), dok je na celom imanju dostupan besplatan bežični internet dobre brzine. Takođe, sobe imaju velike terase (u sobe se ulazi sa terasa), a dvorište je lepo uređeno, zeleno, sa puno igračaka za decu i mesta za sedenje, uključujući veliku natkrivenu zajedničku terasu, sa frižiderom za piće i ozidanim roštiljom. Privatni, besplatni parking se nalazi pored kuće, ograđen je i dobro osvetljen noću. Na plažu se izlazi direktno iz dvorišta - dakle, ne prelazi se ulica, što je veliki plus za roditelje sa manjom decom. U dvorištu je i tuš sa toplom vodom, tako da nema potrebe da se pesak unosi u sobe.

Vlasnici kuće Garas, Mihalis i Popi, su veoma ljubazni, trude se da stvarno lepo ugoste sve posetioce. Oboje govore engleski jezik, dok Popi veoma dobro priča i srpski!

Paralia Panteleimonos se sastoji od nekoliko velikih kampova, između kojih se nalaze kuće sa sobama i apartmanima za izdavanje. U vreme kad smo mi bili u kući Garas, susedni kamp je bio prazan, tako da je bilo veoma mirno i prijatno za sedenje na terasi, okruženoj zelenilom. Pretpostavljam da je u toku sezone malo veća gužva u tim kampovima.

Glavna ulica PPa se nalazi na oko 50m od naše kuće (kao i plaža). Ovo je standardna glavna ulica za sva manja grčka mesta - ima u njoj nekoliko solidno snabdevenih malih prodavnica, ima nekoliko pekara, par prodavnica sa suvenirima, kao i nekoliko taverni (nekoliko taverni i kafića nalazi se i na samoj plaži). Hrana u tavernama je dobra (i po kvalitetu i po kvantitetu, ali i po cenama) - testirali smo giros, suvlaki, sudžukaki, bujurdi, grčku salatu, lignje, slane pite, bugacu i sve je bilo veoma dobro spremljeno

OKOLINA PANTELEJMONA

Osim kupanja na lokalnoj plaži, u bližoj i daljoj okolini Paralija Pantelejmona moguće je posetiti druge plaže (Skotina, Olimpik Bič...) i razne zanimljive lokalitete.

Pre svega, južno od PPa se nalazi zeleno brdo i na njemu impozantna krstaška tvrđava Platamon iz 13. veka. Obilazak tvrđave se plaća 2 evra po osobi (deca ne plaćaju) - u cenu je uračunat i odličan pogled na PP. Prilaz tvrđavi je moguć putem, ali i stazama kroz prilično gustu šumu ovog brda. Južno od brda i tvrđave nalazi se lep gradić Platamon, znatno veći i življi od PPa.

Sledeće što se može videti u blizini je i staro selo (Paleo) Panteleimonas. To je selo u kome danas živi mali broj ljudi, ali je, uz znatnu pomoć EU, celo obnovljeno, tako da je danas veoma popularno mesto i za grčke i za strane turiste. U tom selu je moguće videti kako su nekada (možda) izgledale kuće, moguće je jesti odličnu hranu (jagnjetina!) u prelepim tavernama, šetati se kaldrmisanim ulicama i kupiti poneki pravi grčki suvenir (lekovite i začinske biljke, kvalitetan med, žestoka pića, kao i razne "starinske" slatkiše, od kojih je moj favorit slatko od kestena).

Malo upozorenje: put do ovog sela je prilično krivudav, sa mnogim serpentinama, tako da je obavezna pažljiva vožnja, ali je zato na mnogim mestima moguće zastati i uživati u spektakularnom pogledu na more i vrhove Olimpa u oblacima.

Mi smo za spuštanje iz Starog Pantelejmona do obale izabrali zemljani put, koji jeste zanimljiv, ali koji ne preporučujemo nikome sa "spuštenim" automobilima.

Još jedna zanimljivost u blizini PPa je i tzv. "magnetno polje" (GPS: 40.035154, 22.516832), na kome auto, izbačen iz brzine (srpski: u leru ), navodno kreće uzbrdo. Na prvi pogled to zaista izgleda tako, ali je, naravno, u pitanju optička varka - proverili smo pomoću libele! U svakom slučaju, zabavno je isprobati i ovu turističku atrakciju.

HIKING (PEŠAČENJE)

Ukoliko neko voli duge (i relativno teške) staze za pešačenje (hajking), onda je okolina PPa - konkretno: Nacionalni park Olimp - idealno mesto za letovanje. Pošto i mi to volimo, iako smo po tom pitanju amateri, morali smo da probamo neke od tih staza. Na sajtu Nacionalnog parka Olimp se nalazi dovoljno informacija za početak, uključujući neke mape, opise staza i ostale sitnice za bezbedno pešačenje i planinarenje.

Mi smo prvo rešili da odemo kolima što više, pa da odatle nastavimo dalje peške. Zato smo izabrali Prioniu (GPS: 40.083672, 22.406944) - u pitanju je čest izbor za početak ozbiljnog hajkovanja ka većim visinama Olimpa. Prionia je udaljena oko 17km od Litohora, nalazi se na nadmorskoj visini od 1.100 metara i sastoji se od lepog drvenog kafića i velikog parkinga. Put do Prionie je asfaltiran i veoma krivudav, sa čestim maglama, ali i fantastičnim pogledom na okolne planine i šume.

Na našu žalost, kad smo stigli do Prionie, shvatili smo da nećemo moći da pešačimo: em je počela kišica, em se tog dana održavao nekakav "planinski maraton".

Zato smo krenuli nazad ka Litohoru, ali smo odlučili da usput stanemo i posetimo stari manastir Agios Dionisios (GPS: 40.093867, 22.427449) i svetu pećinu (GPS: ~ 40.0934663, 22.4366194), u kojoj se nalazi crkvica i izvor vode. Kod manastira, koji je u fazi obnove, nalazi se veliki parking, a staza kroz šumu, koja vodi do svete pećine, je dobro obeležena i prolazi pored prelepe reke.

Par dana kasnije prepešačili smo još jednu stazu (br.8), koja je na sajtu NP Olimpa označena kao laka. Mi se svakako ne bismo složili sa takvom kvalifikacijom, ali je to samo možda stvar kondicije i pripremljenosti. U svakom slučaju, staza je, po našem mišljenju, prilično teška, ali i ona pruža priliku za spektakularan pogled na more i gradić Litohoro sa velike visine, veličanstvene planine i klisure, nepreglednu šumu. Ukoliko neko krene na ovakvo pešačenje, neka obavezno ponese dovoljno vode i neku užinu.

ARHEOLOGIJA

Za ljubitelje istorije, okrug Pijerija pruža nekoliko vrlo zanimljivih lokacija, od kojih se svakako ističe Dion, značajno antičko mesto, čije ime može da se prevede kao Zevsov grad. Ovaj grad je bio jedan od najznačajnijih verskih, kulturnih i sportskih centara Stare Grčke i, pre svega, Antičkih Makedonaca, ali i kasnije, u vreme Rimskog carstva. Zanimljivo je da je baš na tom mestu Alaksandar Veliki okupio svoju vojsku, uoči napada na večitog neprijatelja, Persiju.

ŠOPING

Što se tiče šopinga, PP se ne može pohvaliti velikim brojem prodavnica. U blizini PPa, u mestu Leptokarija, nalazi se jedan veliki, dobro snabdeveni Lidl (GPS: 40.051948, 22.562160), kao i nekoliko prodavnica velikih grčkih lanaca. Mesto Platamon, udaljeno manje od 10 minuta vožnje od PPa, ima lepu glavnu ulicu, krcatu malim prodavnicama i tavernama.

Ukoliko neko želi da se ozbiljnije pozabavi šopingom, mi preporučujemo posetu gradovima Larisa (udaljen oko 55km od PPa) i Katerini (35km). Mi smo posetili oba grada, ne toliko zbog kupovine, koliko zbog obilaska. Važno je uzeti u obzir da mnoge (većina?) prodavnica rade dvokratno, tako da su najčešće zatvorene od 14 do 18h. Uz to, na retko kojoj piše tačno radno vreme.

Larisa je veliki kopneni grad u Tesaliji, prostranoj dolini. Grad ima oko 150.000 stanovnika, a odlikuje ga veoma lepa i velika pešačka zona u centru grada - zapravo, gotovo ceo centar grada je rezervisan za pešake (i poneki auto ili motor, jer Grci, kao i mi, labavo tumače sopstvene zakone ). PP i Larisu povezuje moderan auto-put / magistrala, mada smo mi rešili da ka Larisi idemo preko planine Mali Oplimp (Kato Olympus). Ovo je još jedan prelep put, koji oštrim serpentinama prolazi kroz stare, guste šume, uz povremeno prolaženje kroz oblake, pa čak i iznad njih! Ovuda treba nekih 45 minuta više do Larise, ali za one koji vole prirodu (i ne osećaju nelagodu kad prolaze nepoznatim i poludivljim krajem - da, Jelena, mislim baš na tebe! ) ovaj put je savršen izbor.

Sam grad Larisa je veoma lep, sa puno prodavnica, kafića i restorana. Ukoliko se ide radi šopinga, vredi posetiti i veliki tržni centar Pantheon Plaza (GPS: 39.606547, 22.441079), sa raznim prodavnicama, od kojih je meni najdraži Media Markt. Ipak, koliko god to zvučalo čudno, najsimpatičnija fora mi je muški WC u tom tržnom centru:

Katerini se nalazi 35 kilometera severno od PPa, približno na jednoj trećini puta do Soluna. U pitanju je grad sa oko 80.000 stanovnika, udaljen desetak kilometera od obale i čuvene Paralije. Grad je nov, solidno uređen, sa lepim parkovima i velikom pešačkom zonom, baš kao i u Larisi. U toj pešačkoj zoni se nalazi mnoštvo prodavnica, restorana i kafića. Interesantno je da se i sedište mitropolita Grčke pravoslavne crkve nalazi u ovom gradu.

1 comment:

1. Napisano bas onako kako volim. Detaljno i sa mnostvom korisnih informacija